28. 6. 2024
Tvorba webu

Responzivita: ako robiť webové stránky aj pre mobil

Základné tipy na optimalizáciu a ako vám s ňou pomôže WordPress

Tereza Miková
Web

Responzívny webdizajn automaticky optimalizuje stránky pre rôzne druhy zariadení, aby sa dobre zobrazovali nielen na klasickom počítači, ale aj na notebooku, mobilnom telefóne alebo na tablete.


V tomto článku sa pozrieme na tvorbu responzívnych webov, prečo sú responzívne stránky dôležité pre vaše podnikanie a ako vám s responzivitou pomôže WordPress.


Obsah článku:

Prečo robiť web pre mobil

Výhody responzívneho webu

Ako vytvoriť responzívne webové stránky

1) Použite editor, ktorý podporuje responzívny webdizajn

2) Komprimujte súbory

3) Zjednodušte navigáciu

4) Píšte pre mobilných používateľov

Vytvorte svoj prvý responzívny web

Prečo robiť web pre mobil

Podľa štatistík z apríla 2024 používa mobilný telefón na pripojenie na internet veľká väčšina svetových používateľov internetu (96,3 %). Na telefóne sú zhruba 57,8 % času, ktorý trávia online.


Zároveň viac ako 6 z 10 používateľov internetu vo väčších svetových ekonomikách stále používa notebooky a stolné počítače aspoň na niektoré zo svojich online aktivít.


To znamená, že viac ako polovica návštev vašich stránok prebieha z mobilného zariadenia a zároveň to znamená, že váš web musí vyzerať skvele na akomkoľvek zariadení. Na to potrebujete responzívny web.


Ak váš web nie je optimalizovaný pre mobily, ľudia ho nenájdu, nenavštívia alebo ho okamžite opustia a neuskutočnia konverziu. 

Platformy ako WordPress alebo WebEditor vám v tomto smeru uľahčia život, pretože ich šablóny sú automaticky vhodné aj pre mobily. Dokonce aj tie, ktorú sú zadarmo.

Výhody responzívneho webu

Ako sme si povedali v úvode, responzívny dizajn sa postará o to, že web bude reagovať na potreby zariadenia, na ktorom si ho prezeráte. Čo to však presne znamená?


Optimalizácie sa väčšinou týkajú úprav odsadenia, veľkosti alebo rôzneho preskladania jednotlivých prvkov na stránke podľa typu obrazovky.


Napríklad rozvrhnutie stránky s 3 stĺpcami sa zmení na 1 stĺpec, keď používateľ svoj mobil preklopí zo šírky na výšku. 


Mení sa aj veľkosť obrázkov, aby zodpovedala šírke obrazovky. Takže návštevníci vašich stránok uvidia obrázky v najlepšej kvalite bez ohľadu na veľkosť obrazovky ich zariadení. 


Responzívny dizajn upraví aj navigáciu webu tak, aby zodpovedala zariadeniu – napríklad na počítači sa navigácia zobrazí ako postranný panel, ale v mobile ju uvidíte napríklad ako tzv. hamburger menu.


Dobrá správa je, že väčšina editorov na tvorbu webových stránok už v dnešnej dobe podporuje responzívny webdizajn. Vďaka tomu sa váš web na mobilných zariadeniach, tabletoch a počítačoch automaticky zobrazí presne tak, ako má.

Ako vytvoriť responzívne webové stránky

Najskôr si pomocou niektorého z online nástrojov ako je Lighthouse skontrolujte, či je váš web optimalizovaný pre mobily. Stačí len vyplniť URL adresu vášho webu a hneď máte výsledok. 

Keď váš web nie je optimalizovaný pre mobily, Google vás môže penalizovať tým, že sa váš web vo výsledkoch vyhľadávaní ukáže menej ľuďom.

Ak zistíte, že váš web v responzivite zaostáva, nezúfajte, máme pre vás hneď niekoľko trikov, ktoré sa postarajú o čo najlepší mobilný zážitok.

1) Použite editor, ktorý podporuje responzivitu


Ak sa rozhodnete vytvoriť svoj web pomocou WordPressu, môžete si vybrať z viac ako stovky šablón. Všetky WordPress šablóny sú totiž responzívne – a to dokonca aj vtedy, keď ich začnete v editore upravovať.

Ak hľadáte aktuálne a moderné responzívne WordPress šablóny, ktoré sú zadarmo, tu je 10 najlepších.

Prispôsobenia v rámci predvoleného WordPress Customizeru fungujú na všetkých mobilných zariadeniach. WordPress plán s podporou pluginov vám umožní pridávať na web vlastné prvky, CSS aj pluginy tretích strán. 


Ak použijete pluginy a vlastné CSS, nezabudnite všetko niekoľkokrát otestovať, aby ste mali istotu, že váš web bude s mobilmi skutočne kompatibilný. Niektoré prvky, ako napríklad vyskakovacie okná, v mobilných verziách webu úplne vynechajte. 


Pop-up okno cez celú obrazovku je to posledné, čo by chcel mobilný používateľ na svojom už tak dost obmedzenom priestore vidieť.

2) Zmenšite veľkosť súborov


Kompresia súborov na webe je skvelý spôsob, ako zvýšiť odozvu na mobilných zariadeniach. Pre dobrý mobilný zážitok je zásadné udržať spotrebu dát a energie na minime. 


Ak máte na svojom webe obrázky a animácie vo vysokom rozlíšení, môže to niektorých mobilných používateľov spomaliť.


Dobrou správou je, že WordPress automaticky komprimuje CSS, HTML aj JavaScript súbory. Preto si nemusíte robiť starosti s hľadaním pluginov tretích strán, ktoré by vám s tým pomohli.


Okrem toho WordPress zobrazuje obrázky pomocou siete Photon CDN spoločnosti Jetpack. To pomáha bleskurýchlemu načítavaniu obrázkov a plynulejšiemu UX bez ohľadu na to, odkiaľ sa vaši používatelia pripájajú.

3) Zjednodušte navigáciu


Vzhľadom na to, že používatelia interagujú s mobilnými zariadeniami hlavne prostrednictvím dotyku, je v mobilnej verzii webu potrebné použiť navigačné prvky, ktoré sú jednoducho prístupné jednou rukou.


Či už sa vaša navigácia zbalí do jedinej ikony alebo sa zobrazí v hornej lište mobilného okna, platí tu rovnaké pravidlo – v jednoduchosti je krása.


Príliš mnoho navigačných položiek alebo rozbaľovacích ponúk môže používateľa zahltiť a spôsobiť problémy s formátovaním na mobilných zariadeniach.


Na zariadeniach s menšou obrazovkou, kde nevidíte všetky rôzne možnosti naraz, je veľké množstvo ďalších ponúk mätúce. Keď navigáciu zjednodušíte, mobilní používatelia sa lepšie zorientujú a budú vedieť, kam kliknúť.


Napríklad: ak máte e‑shop s oblečením, dajte do navigácie len hlavné kategórie namiesto každej podkategórie produktov. 


Namiesto vytvorenia položky pre každý typ nohavíc zvlášť môžete vytvoriť položku ponuky pre nohavice, ktorá zahŕňa všetky podkategórie – džínsy, menžestráky aj tepláky. 


Podkategórie, ako sú materiál, farba alebo veľkosť, sa dajú vyriešiť filtrom vyhľadávaní.

4) Píšte pre mobilných používateľov


Ľudia, ktorí sa pripájajú na váš web z telefónu, majú málo času a väčšinou hľadajú niečo konkrétne. Texty spravidla len prebehnú očami, stránkou scrollujú a málokto niečo dočíta až do konca. 


Nepíšte teda dlhé elaboráty a prejdite rovno k veci. To najdôležitejšie umiestnite na začiatok a pekne to zvýraznite farbou alebo tučným písmom. Píšte jednoducho a zrozumiteľne.

Zamerajte sa v textoch na to, ako návštevníkom stránok môžete poradiť alebo ako im pomôžete vyriešiť nejaký problém.

Súvetie s viac ako 3 vetami rozdeľte na niekoľko kratších viet. Text rozdeľujte do odsekov dlhých maximálne 3 riadky. Krátka veta na obrazovke počítača môže mať na displeji telefónu pokojne aj viac ako 3 riadky.


Používajte nadpisy H1 – H3. Odrážky alebo číselné zoznamy rozbijú blok textu a pomôžu vám vypichnúť dôležité body.


Píšte pre svojich čitateľov, nie pre seba. Používajte vety typu: „Zaregistrujte sa a získajte zľavu.“ namiesto „Dáme vám zľavu za registráciu“.

Vytvorte svoj prvý responzívny web


Tvorba responzívneho webu teraz pre vás bude omnoho jednoduchšia, pretože už viete, na čo sa zamerať pri jeho tvorbe. 


S editormi webových stránok, ako je WordPress alebo WebEditor od Webglobe máte výhodu v tom, že väčšinu responzívneho webdizajnu spravia za vás.

Chcete sa o tvorbe webových stránok dozvedieť viac? Prečítajte si, aké stránky musí mať každý firemný web alebo ako vytvoriť prístupný web.

Autor článku
Tereza Miková

Či už cielite špecifických zákazníkov alebo celý svet, vybavíme vás účinným arzenálom.

Zdieľajte článok

Výbava pre váš online svet

Prečo mať veci na rôznych miestach, keď ich môžete mať na jedinom?