Prejdite si s nami osvedčené postupy, ktoré vychádzajú z psychológie a majý vplyv na používateľskú skúsenosť. Naučte sa, ako ich môžete využiť pri tvorbe svojho webu.
Na to, aby ľudia na vašom webe radi nakupovali, potrebujete nielen výhodnú ponuku, ale aj prehľadný a zrozumiteľný web.
S tým vám – okrem poriadneho používateľského prieskumu – pomôže psychológia, ktorá hrá v UX a UI dizajne veľmi dôležitú rolu. Pochopíte vďaka nej, ako ľudia premýšľajú, vnímajú a reagujú na digitálne prostredie.
V tomto článku preskočíme históriu a detailný popis jednotlivých psychologických princípov, ako je Hickov zákon alebo efekt Zeigarnikovej. Radšej sa rovno vrhneme na osvedčené postupy, ktoré z týchto pravidiel psychológie inšpirovaných UX vychádzajú.
Zhromaždili sme ich pre vás do 5 tematických skupín, a keď sa nimi budete riadiť, vytvoríte stránky, ktoré zaujmú a budú pre používateľov príjemné a intuitívne.
Je jasné, že sa chcete odlíšiť od ostatných a byť originálny, ale nerobte to na úkor funkčnosti webu. Ľudia totiž chcú, aby veci na vašich stránkach našli zhruba na rovnakých miestach ako na stránkach, ktoré už navštívili.
Nevymýšľajte teda odznova to, čo už inde funguje a radšej si obzrite pár obľúbených konkurenčných webov. Keď svoje stránky navrhnete podobne, budú na používateľov pôsobiť intuitívne a rýchlejšie sa v nich zorientujú.
Vytvorte jasnú hierarchickú štruktúru navigácie s obmedzeným počtom položiek a logickými kategóriami možností. Tým pomôžete používateľom rýchlejšie nájsť informácie a zlepšíte ich celkový zážitok.
Snažte sa na svojom webe komunikovať stručne a jasne. Príliš veľa možností totiž ľudí vedie k nerozhodnosti alebo frustrácii. Odstráňte preto z webu všetko, čo je tam navyše a obmedzte sa len na tie najrelevantnejšie alebo najdôležitejšie informácie.
Keď máte veľa produktov, ktoré nejde len tak osekať, zahlteniu používateľov sa vyhnete tým, že zvýrazníte odporúčané možnosti.
Ukazovatele pokroku z webu Ryanair a aplikácie Wolt pomáhajú používateľom sledovať priebeh spracovania objednávky a vidieť „svetlo na konci tunela“ v zdĺhavom procese.
Ďalšia vec, ktorá vám pomôže znížiť váhanie používateľov a zvýšiť konverzie, je zjednodušenie procesu vypĺňania formulárov, nakupovania nebo prihlasovania. Povoľte na stránke automatické vypĺňanie osobných údajov alebo prihlasovanie cez sociálne siete.
Keď toto všetko zvládnete, znížite rozhodovaciu paralýzu používateľov a popoženiete ich priamo do akcie.
Keď navrhujete stránky, máte tendenciu predpokladať, že používatelia stránku prehľadajú, zvážia všetky dostupné možnosti a vyberú si tu najlepšiu.
Ľudia však v skutočnosti celý obsah vášho webu nečítajú. Skôr ho len prebehnú očami a hľadajú len to, po čo prišli.
Návštevníci webu si totiž nevyberajú tú najlepšiu možnosť – klikajú na prvú rozumnú možnosť. Akonáhle nájdu prvý odkaz, ktorý vyzerá, že by mohol viesť tam, kam chcú, je veľká šanca, že naň kliknú.
Preto keď chcete, aby si ľudia na vašej webovej stránke niečo všimli, vyplnili formulár alebo klikli na tlačidlo, vizuálne to odlíšte farbou, veľkosťou alebo fontom. Upútate tak ich pozornosť.
Všimnite si, že tlačidlá alebo odkazy, ktoré sú kľúčové na navigáciu alebo výzvu do akcie (CTA), sú často zväčšené a umiestnené na jednoducho dostupnom mieste na stránke. Spravte to rovnako.
Kľúčové akcie alebo prvky, ako je navigácia, umiestnite úplne vľavo alebo vpravo, pomôže to ich zapamätateľnosti.
Chcete, aby si zákazníci z vášho webu niečo zapamätali? Umiestnite najdôležitejšie informácie na začiatok a na koniec. To najmenej dôležité umiestnite uprostred, pretože takéto položky sa ľuďom menej často ukladajú do dlhodobej a pracovnej pamäte.
Vzhľad webu YouTube sa v priebehu rokov menil. Vyhľadávanie, navigácia a zoskupenie položiek však žiadnu výraznú zmenu nepotrebovalo.
Ľudia vždy hľadajú ten najjednoduchší spôsob, ako dosiahnuť svoj cieľ. Keď si môžeme vybrať z dvoch ciest, ktoré sú rovnako bezpečné a pohodlné, vyberieme si tú kratšiu. Aplikujte túto logiku aj pri tvorbe svojho webu.
Keď musíte svojim používateľom niečo vysvetliť, namiesto dlhého opisovania v texte použite názorný príklad alebo videonávod.
Ďalšia poučka vychádzajúca z ľudskej psychológie znie: prvky, ktoré sú si vizuálne podobné, človek vníma ako príbuzné.
Využite to vo svoj prospech a zoskupte funkcie podobnej povahy tak, že ich vizuálne prepojíte pomocou veľkosti, farieb, čiar, rámčekov alebo iných tvarov. Používateľom budú signalizovať, že prvky patria do rovnakej skupiny a zdieľajú spoločný význam alebo funkciu.
Platí to aj v prípade, že máte na svojom webe blogovú stránku s veľkým množstvom článkov. Skúste ich zoskupiť podľa tém a pridajte na web vyhľadávaciu lištu.
Usporiadanie obsahu do menších častí sa vám oplatí aj preto, že človek si vo svojej krátkodobej pamäti uchová len päť až deväť vecí. Návštevníkom svojho webu tým pomôžete informácie jednoducho spracovať, pochopiť a zapamätať si.
Logickým zoskupením podobného obsahu takisto zlepšíte organizáciu a prehľadnosť stránky, a tým aj celkovú skúsenosť používateľov. A ako bonus vám to zlepší skóre u internetových vyhľadávačov.
Uistite sa tiež, že používatelia dobre rozumejú tomu, na čo môžu alebo nemôžu klikať. Keď niečo vyzerá ako tlačidlo/odkaz, malo by to aj ako tlačidlo/odkaz fungovať.
Tlačidlá umiestnite na jednoducho prístupné miesta a spravte ich dostatočne veľké, aby na ne mohli používatelia pohodlne kliknúť.
Zaškrtávacie boxy a tlačidlá vychádzajú z dizajnu ich reálnej predlohy, aby ich použitie bolo pre používateľov intuitívne.
Snažte sa, aby váš web nielen dobre fungoval, ale aby aj dobre vyzeral. Nie je to žiadna povrchná záležitosť, toto pravidlo opäť vychádza z ľudskej psychológie.
Esteticky príjemný dizajn totiž vytvára v našom mozgu pozitívnu odozvu a vedie nás k presvedčeniu, že funguje lepšie, aj keď to tak v skutočnosti vôbec byť nemusí.
Produkty s krásnym dizajnom ľudia často vnímajú ako exkluzívne, drahé a vysoko kvalitné. Pohrajte sa preto so vzhľadom svojho webu, sledujte aktuálne trendy a najneskôr po 5 rokoch stránkam doprajte facelift.
Foto: Rohan, Unsplash
Emócie vstupujú do webdizajnu v niekoľkých úrovniach: ovplyvňujú prvý dojem z webu, vyvoláva ich použiteľnosť a funkčnosť rozhrania, ako aj to, akým spôsobom ľudia s webom interagujú.
Medzi špecifické prvky, ktoré vyvolávajú emocionálnu reakciu používateľov, môžu patriť:
Keď sa podelíte o príbeh svojej značky, obsah zo zákulisia alebo zákaznické recenzie, môžete v návštevníkoch webu vyvolať pocit spojenia a dôvery.
Analyzujte správanie svojich používateľov (napr. z histórie vyhľadávania a nákupov) a ponúknite im obsah na mieru a relevantné produkty. Budú mať pocit, že si ich vážite a že im rozumiete. Podporíte tým aj ich lojalitu a engagement.
Keď na svoj web pridáte vysoko kvalitné obrázky, s ktorými sa ľudia stotožnia, môžu v nich vyvolať špecifické emócie, ako je šťastie, nostalgia alebo inšpirácia.
Vyvolej.to na svoj web fotí produkty spôsobom, s ktorým sa zákazníci jednoducho stotožnia a dokážu si podobné situácie predstaviť aj u seba doma. Z ich produktových fotiek cítiť šťastie, nostalgiu aj inšpiratívnosť.
Farby môžu ovplyvniť náladu a pocity návštevníkov webu a vyvolať rôzne reakcie. To z nich robí mocné dizajnové nástroje.
Vyskúšajte si na vlastnej koži, ako na vás budú rôzne kombinácie farieb pôsobiť a pohrajte sa s nimi napríklad na webe Palette Maker.
Psychológia farieb vo webdizajne však nie je len o výbere správnych farieb pre identitu vašej značky. Zahŕňa aj porozumenie cieľového publika a emócií, ktoré chcete vyvolať.
Rôzne demografické skupiny môžu na farby reagovať odlišne – napr. červená farba môže znamenať vášeň aj nebezpečenstvo. Pri výbere farieb preto berte do úvahy vek, pohlavie a kultúrne pozadie vašej cieľovej skupiny.
Vaša farebná paleta by mala odrážať atmosféru, ktorú chcete na svojom webe nastaviť. Jemné, neutrálne farby navodia upokojujúci používateľský zážitok. Jasné, živé farby webu dodajú energiu a zaujmú na prvý pohľad.
Téma psychológie farieb by vydala na knihu alebo aspoň na celý ďalší článok. Ak sa do nej chcete ponoriť hlbšie, môžete začať napríklad tu.
Ukážka farebnej kombinácie z webu Palette Maker.
Keď do tvorby svojho webu zapojíte psychológiu, pomôže vám to výrazne zlepšiť používateľskú skúsenosť. Porozumenie myšlienkovým pochodom a emóciám používateľov vám umožní navrhovať intuitívnejšie, prívetivejšie a efektívnejšie rozhranie.
Investujte aj do dôkladného používateľského testovania. Pravidelná spätná väzba od skutočných návštevníkov webu vám odhalí jeho slabiny a príležitosti na zlepšenie.
Teraz už viete, že dobrý dizajn nenúti ľudí príliš premýšľať a uľahčuje im život. Udržiavajte preto svoje stránky jednoduché, prehľadné a zamerané na potreby návštevníkov webu – tak budete mať nielen spokojnejších používateľov, ale aj lepšie obchodné výsledky.
Zdieľajte článok
Prečo mať veci na rôznych miestach, keď ich môžete mať na jedinom?