19. 1. 2024
Online marketing

Ako na skvelý newsletter

Riaďte sa týmito zásadami a vaše e‑mailové newslettery budú dokonale vyladené a budú mať vysokú doručiteľnosť. Vyhnite sa zapadnutiu do spamu pomocou dobrej reputácie, aktívnych kontaktov a pútavého obsahu, ktorý funguje aj na mobilných zariadeniach.

Tereza Miková

NA ÚVOD

Newsletter je veľmi obľúbenou súčasťou marketingových stratégií. Zákazníci, ktorí pravidelne čítajú váš krásny a pútavý newsletter, k vám majú jednoducho bližšie a v dôsledku toho je pravdepodobnejšie, že si zakúpia vaše produkty alebo služby.


To všetko ale za predpokladu, že im váš e‑mail nezapadne rovno do spamu


Preto sme pre vás pripravili tento checklist, ktorý vám pomôže nájsť rovnováhu medzi atraktivitou a doručiteľnosťou. Prejdite si s nami jednotlivé body a zvýšte svoje šance na úspech.

REPUTÁCIA DOMÉNY

To, ako vašu doménu vnímajú poskytovatelia e‑mailových schránok, je úplne zásadné pre doručiteľnosť newsletterov. 

Reputáciu domény a bezpečnosť IP adresy totiž poskytovatelia používajú na rozhodovanie o tom, či sa váš newsletter má dostať do doručenej pošty alebo do spamu.

E-mail na vlastnej doméne umožňuje okamžite identifikovať odosielateľa, posilňuje značku a pôsobí dôveryhodnejšie než účty typu @zoznam.sk alebo @gmail.com, ktoré nie je možné overiť. 

Na rozosielanie hromadnej korešpondencie, ako sú newslettery, vám odporúčam vždy využívať domény 3. úrovne typu @newsletter.va šadoména.sk.

Reputáciu svojej domény si jednoducho a bezplatne overíte pomocou Google Postmaster alebo Sender Score

Život si môžete výrazne zjednodušiť aj využitím externých e‑mailingových nástrojov, ako sú Mail Klerk, IceWarp alebo Ecomail, ktoré si bezpečnosť a reputáciu postrážia sami.

Ak vašu správu niekto označí ako spam, vaša povesť klesá. Uľahčite si odosielanie hromadných správ nástrojom Mail Klerk. Vyskúšajte si ho na 14 dní zadarmo.

AKTÍVNE KONTAKTY

Upratovanie databázy 

Začnite tým, že si prejdete svoju databázu e‑mailových kontaktov a nekompromisne z nej vymažete všetkých neaktívnych zákazníkov. Keď totiž pravidelne odosielate kampane na neexistujúce adresy, má to vplyv nielen na vašu reputáciu a doručiteľnosť, ale skresľuje to aj štatistiky kampaní. 

Dvojité overenie

Aby ste mali istotu, že skutočne cielite len na ľudí, ktorí majú o vaše newslettery a e‑mailové kampane skutočný záujem, zvážte možnosť Double opt-in.

Double opt-in (Dvojité overenie) je metóda používaná hlavne v počas e‑mailových marketingových kampaní. Používatelia vyplnia registračný formulár (napr. na odber newsletteru) a dostanú uvítací e-mail s odkazom, na ktorý musia kliknúť, aby potvrdili svoj súhlas s odberom e‑mailov.

Dvojité overenie ochráni aj vašu reputáciu, pretože sa vám do databázy nedostanú zle vyplnené alebo neexistujúce adresy, ani adresy vyplnené robotmi alebo vyložené spam pasce.

GDPR

V rámci EÚ potrebujete mať od ľudí súhlas so zberom a spracovaním ich osobných údajov

Ak máte v databáze kontaktov len svojich vlastných zákazníkov, mal by vám na posielanie hromadných obchodných správ stačiť tzv. oprávnený záujem

Ak však kontakty zbierate pomocou e‑mailových marketingových kampaní a registračných formulárov, je vždy potrebné mať aktívny súhlas odberateľa.


Segmentácia zákazníkov

Odporúčame vám cieliť e‑mailové kampane len na vybrané skupiny zákazníkov, ktorých sa vaša ponuka priamo týka a má teda aj najväčšiu šancu u nich zabodovať. Málokedy budete potrebovať osloviť úplne všetky svoje kontakty.

Ak môžete a máte poruke potrebné dáta, rozdeľte si svojich zákazníkov do skupín: napr. podľa veku, miesta pobytu, nákupného správania a podobne. Tieto informácie vám pomôžu tvoriť relevantnejšie a kvalitnejšie newslettery.

OBSAH A DESIGN

Keď už máte databázu v poriadku a doménu zabezpečenú, je čas vytvoriť vysokokvalitný – a hlavne relevantný – obsah pre váš newsletter. Miera zapojenia (engagement) vašich odberateľov priamo odráža to, ako atraktívny je pre nich obsah vášho e‑mailu.

Cielenie

Pristupujte k tvorbe newsletteru ako k marketingovej kampani, ktorá musí mať jasné posolstvo a cieľ. Vyberte si segment zákazníkov, na ktorých sa budete zameriavať, a pripravte pre nich e‑mail na mieru. Už len to výrazne zvýši vaše šance na úspech.

Branding

Newsletter označte svojím logom a používajte farby a písma, ktoré sú typické pre vašu značku. Váš e‑mail tak bude pôsobiť profesionálne a zároveň to pomôže zapamätateľnosti značky.

Nám sa z hľadiska doručiteľnosti newsletterov najviac osvedčilo posielať čo najjednoduchšie e‑maily bez zbytočných bannerov a ďalšieho html kódu. Jednoducho taký, ktorý sa príliš nelíši od bežných e‑mailov od vašich známych a kolegov.

Rozvrhnutie

Vizuálne rozvrhnite svoje posolstvo tak, aby udržalo pozornosť čitateľa až do konca. Predstavte si písmeno Z – označuje smer, ktorým si používatelia čítajú a prezerajú e‑mail. Myslite na to pri usporiadaní textu a obrázkov.


Text vs obrázky

Aj keď sú kvalitné obrázky, gify a videá dôležité z pohľadu atraktívnosti newsletteru, stále ide najmä o písanú správu. Využite, že máte priestor na to, aby ste zákazníkom podrobnejšie opísali svoju ponuku, novinky alebo tipy. Zachovajte pomer textu a obrázkov 70:30 alebo aspoň 50:50.

Obrázok v newsletteri by nemal byť väčší než 1 MB a jeho rozlíšenie by nemalo byť nižšie než 72 PPI. Doplňte ho o alternatívny text, ktorý sa zobrazí, keď sa obrázok nenačíta.

Teraz, keď už vieme, ako by mal pôsobiť vizuál, prejdeme si krok po kroku aj obsah komunikácie. Tá začína už predmetom e‑mailu, ktorý by mal zákazníka nalákať na otvorenie. Pripravte sa na to, že to je tak trochu tanec po mínovom poli.

Predmet

V predmete e‑mailu by ste totiž mali zákazníkom ponúknuť niečo unikátne, ale zároveň by ste sa mali vyvarovať slov ako akcia, zľava alebo covid, ktoré vaše dielo môžu nasmerovať do spamu. 

Buďte struční (okolo 41 znakov), šetrite emotikonmi a nepoužívajte Caps Lock ani výkričníky.

Preheader

Rovnaké pravidlá platia aj pre preheader: krátko v ňom zhrňte hlavnú správu newsletteru a kľúčové body z jeho obsahu. Keď budú mať príjemcovia jasnú predstavu, čo ich čaká, zvýši to vašu šancu na otvorenie a prečítanie mailu.

V tele e‑mailu môžete schovať „spam“ slová do obrázkov.

Radenie obsahu

Obsah zoraďte zhora dole podľa dôležitosti, aby sa čitatelia dozvedeli to najdôležitejšie, aj keď stratia v polovici newsletteru pozornosť. Jednotlivé správy oddeľujte do blokov a nechávajte medzi nimi dostatok miesta pre prehľadnosť.


Tlačidlá

Pridajte do e‑mailu výrazné Pridajte do e‑mailu výrazné preklikové tlačidlá na jednotlivé ponuky alebo odkazy. Neodvádzajte však ľudí z e‑mailu zbytočne preč, ak im môžete všetko oznámiť priamo v newsletteri. na jednotlivé ponuky alebo odkazy. Neodvádzajte však ľudí z e‑mailu zbytočne preč, ak im môžete všetko oznámiť priamo v newsletteri.


Päta

Nakoniec nezabudnite do päty e‑mailu pridať informáciu, prečo je kontakt vo vašej databáze a ponúknite ľuďom odkaz na odhlásenie. Nielen, že to vyžaduje zákon, ale zároveň to výrazne zníži šancu, že vás niekto označí za spam.

Takto nejako môže vyzerať odhlasovacia päta newslettera.

Pomôžte si s rozvrhnutím a vyšperkovaním newsletteru šablónou, napr. v editore od českého Ecomail.

RESPONZIVITA A TESTOVANIE

Než svoj krásny nový newsletter pošlete do sveta, otestujte ho na rôznych zariadeniach a platformách, aby ste mali istotu, že bude vždy dobre vyzerať aj fungovať. 

Nezabúdajte na mobilných používateľov, pre ktorých je dôležitá responzivita dizajnuobjem dát.

Vykonajte na svojom newsletteri spam test, ktorý vám pomôže odhaliť potenciálne chyby a nedostatky a dá vám aj tipy na ich úpravu a vylepšenie.

Pravidelne pri svojich e‑mailových kampaniach sledujte metriky ako je miera otvorenia (open rate), prekliky (CTR), konverzia na preklik alebo miera odhlásenia. Pomôžu vám s optimalizáciou a pochopením toho, čo vašich zákazníkov zaujíma.

Podľa štatistík z októbra 2023 je priemerný open rate 21,33 %. Dobrý open rate sa pohybuje medzi 17 a 28 %. Ak klesne pod 10 %, často ide o varovný signál. Označenia za spam by nikdy nemali prekročiť 0,1 % v pomere k doručeným e‑mailom – môže to výrazne ovplyvniť vašu reputáciu.

NA ZÁVER

Nakoniec sa vyvarujte toho, aby ste e‑maily posielali príliš často. Ideálna frekvencia je raz týždenne alebo raz mesačne. Odporúčame vykonať niekoľko A/B testov, aby ste zistili, s akou frekvenciou (a prípadne aj s akou štruktúrou obsahu) sú vaši odberatelia spokojní).

Vieme, že sme toho na vás naložili veľa, ale dúfame, že vám tento článok pomohol preniknúť do tvorby skvelých newsletterov. Napriek tomu, ak máte pocit, že je to nad vaše sily, vždy sa môžete spoľahnúť na platformy e‑mailového marketingu, ktoré pokrývajú takmer všetko, čo sme v článku spomenuli.

Autor článku
Tereza Miková

Či už cielite špecifických zákazníkov alebo celý svet, vybavíme vás účinným arzenálom.

Zdieľajte článok