12. 10. 2022
Domény

Google nezabúda. Ako zistiť, čo si pamätá o histórii vašej domény a aké riziká to môže spôsobiť vášmu webu?

Všetci máme za sebou veci, na ktoré nie sme hrdí. A podvedome veríme, že sa na ne zabudne – či už časom alebo v novom prostredí. Podobne je to aj s doménami. Problém však je, že Google nezabúda. A vaše podnikanie to môže vyjsť draho.

Jan Dvořák

Ešte než sa pustite do hlbšieho skúmania, v priebehu sekúnd si môžete spraviť aspoň základné overenie domény. To vám prezradí, či je vôbec vaša vysnívaná webová adresa vôbec voľná.

Wayback Machine vám po zadaní názvu domény zobrazí prehľadný kalendár so screenshotmi toho, ako stránka v danom čase vyzerala.

Čo sa to tu dialo?

Faktom je, že svoju doménu si nikdy tak úplne nekupujete. Od sprostredkovateľa si ju prenajímate na určitý čas. Čo okrem skutočnosti, že nikdy nebude naveky vaša, znamená aj to, že už predtým mohla patriť niekomu inému.

Ako spoznať históriu domény, ktorú si prenajímate alebo ju máte v hľadáčiku? Vyskúšajte napríklad prehľadný nástroj Wayback Machine, ktorý zbiera screenshoty toho, čo sa na doménach objavilo v minulosti alebo detailný (ale zároveň platený) domainIQ či slovenskú obdobu backorder s detailnou časovou osou každej domény.


Takto vyzerá úvodná stránka po vyhľadaní histórie domény webglobe.sk cez nástroj backorder. Časová os pokračuje až po najstarší záznam o stave domény.

Predaj hrncov, hazard hoaxy, oplzlosti alebo black hat SEO

Ten niekto mohol na „vašej“ doméne robiť čokoľvek. Mohol ju mať jednoducho kúpenú bez toho, aby ju využíval. Mohol na nej zbierať peniaze na charitu. Alebo na nej mohli predávať pochybné produkty, prevádzkovať hazardné hry, zverejňovať dezinformácie či robiť iné nezákonné veci. A to si Google veľmi dobre pamätá.

Nie vždy však musí ísť o činnosť na hrane zákona. Ďalším problémom, ktorý sa môže pri „použitých“ doménach objaviť, je tzv. black hat SEO (search engine optimization): bývalý majiteľ domény nakúpil spätné odkazy pochybnej kvality v snahe zlepšiť pozície vo vyhľadávačoch. A Google jednoducho nemá rád, keď sa s ním niekto snaží vybabrať.

Spätné odkazy známe aj ako backlinks sú jednoducho zmienky o stránke/doméne na iných webstránkach, cez ktoré sa návštevníci môžu prekliknúť k vám. Za normálnych okolností sú pre vašu firmu veľkým plusom, pretože Google považuje spätné odkazy za signál, že vaša stránka je na internete známa a žiadaná. Google však nie je hlúpy. Ak k vám odkazy prichádzajú z nejakých podivných, nedávno vytvorených stránok odkiaľsi z Indie, hneď odhalí, že ide o podvod.

A čo ja s tým?

Jasné, môžete si povedať, že to, čo sa dialo na doméne kedysi, nie je váš problém. A možno aj máte pravdu, no Googlu to nevysvetlíte. A to môže byť pre vaše podnikanie takmer smrteľná rana.

John Mueller, jeden z hlavných mozgov Google, v jednom videu venovanom zlej histórii domény spomína, že vždy záleží na dĺzke trvania problému. Problémy budú hlavne s tými doménami, ktoré k nekalým veciam prispievali dlhodobo. Doména se ale s postupom času „vylieči“ sama.


A v čom je teda vlastne problém?

Problém s históriou domén v indexácii stránok a zlých spätných odkazov, čo mimoriadne ovplyvní vaše SEO. Zlá história domény tak spôsobí, že vaše webstránky budú pre ľudí prakticky neviditeľné.

Indexácia stránok jednoducho znamená, že si ich Google skopíruje a uloží do svojej obrovskej databázy.

Indexovanie stránok vykonáva Google. Podľa nej sa rozhoduje o tom, na akej pozícii (a či vôbec) sa bude váš web zobrazovať vo vyhľadávaní. Veľký počet zákazníkov sa na váš web pravdepodobne dostane práve prostredníctvom vyhľadávania.

A ak už Google váš web zaindexoval (čo je viac ako pravdepodobné), je mu jedno, čo sa na nej nachádza práve teraz. Pamätá si len to, čo bolo.

A práve to, ako si vašu doménu pamätá Google z momentu, keď ju zaidnexoval, ju zaraďuje (alebo nezaraďuje) do výsledkov vyhľadávaní. Čo je cesta, ktorou sa k vašim službám dostane výrazná časť zákazníkov. 

Riešení je viac

Najjednoduchším riešením je, samozrejme, registrovať si doménu, ktoŕu ešte predtým nikto nemal. Vďaka tomu Google po čase zaindexuje doménu s vaším vlastným obsahom a kľúčovými slovami, čo len zjednoduší prístup zákazníkom.

Druhou najlepšou možnosťou je nájsť doménu, na ktorej už predtým podnikal niekto z rovnakého odvetvia ako vy (a v ideálnom prípade ju spravoval niekto, kto má skúsenosti so SEO). 

Vďaka tomu ju už Google správne zaindexoval a vy sa sa o celý proces trvajúci týždne či mesiace, nemusíte starať.

Keď už máte históriu svojej domény starostlivo preskúmanú, nič vám nebráni zabezpečiť si ju predtým, než vám ju uchmatne niekto iný. Vo Webglobe k nej máte už v základnom balíčku napríklad aj automatickú podporu WordPressu či 5 e‑mailových schránok.

Ako požiadať Google o reindexovanie stránok na doméne?

Ak to nejde inak, budete musieť Google požiadať o reindexáciu:

  • Googleboti uskutočnia takzvaný crawl, čo znamená, že nájdu všetky zmeny na webe.
  • Potom sa pustia do samotnej indexácie stránok.
  • Nakonec vašej doméne priradia ranking, teda hodnotenie kvality a užitočnosti pre návštevníkov.

Ako už bolo spomenuté, indexovanie trvá pomerne dlho a vyžaduje si nemalé znalosti SEO. Preto vám odporúčame nechať ho na špecialistov, ktorí vám rovno spravia SEO audit a pripravia sitemapu vášho webu (vďaka nej budete maž kontrolu nad tým, čo googleboti na vašom webe nájdu).

Užitočné odkazy na indexxáciu (v angličtine):

Autor článku
Jan Dvořák

Či už cielite špecifických zákazníkov alebo celý svet, vybavíme vás účinným arzenálom.

Zdieľajte článok

Výbava pre váš online svet

Prečo mať veci na rôznych miestach, keď ich môžete mať na jedinom?