Dnes čoraz viac ľudí, najmä z mladšej generácie, túži po vlastnom biznise. Nielen oni. Tiež po ňom túži mnoho ľudí v produktívnom veku, ktorých už viac nebaví súčasná práca, chceli by viac slobody a realizovať niečo vlastné. Podnikanie na internete vám to vie splniť. Má to iba jeden menší problém.
Napriek tomu, že vďaka internetu je rozbehnutie podnikania jednoduchšie; šance na úspech sú vyššie; máte možnosť osloviť tisícky ľudí online… to ešte neznamená, že všetci vytiahnu platobné karty a budú sa vám len tak liať peniaze na účet.
Najlepšie vyhliadky má vždy ten, kto vie čo najviac o oblasti, do ktorej sa púšťa.
…je validácia vášho nápadu. To znamená, že svoj nápad a jeho potenciál by ste mali najprv otestovať v malom, aby ste zistili, či má zmysel doňho ísť na sto percent.
Často sa začínajúci podnikatelia do svojho nápadu tak zamilujú, že si ani nepripustia, že by to nemuselo vyjsť. Myslia si, že dobrý nápad stačí. Nanešťastie, nie je to tak. Podľa štatistík je však situácia úplne iná.
Štatisticky je druhým najčastejším dôvodom zlyhania začínajúcich firiem to, že na trhu neexistuje dopyt po ich produkte alebo službe. Preto by vaším prvoradým záujmom malo byť overenie potenciálu vášho nápadu na podnikanie cez internet.
Ako na to? Rýchla validácia spočíva v nasledovnom: dostaňte svoju ponuku čo najskôr pred čo najväčšiu masu ľudí a sledujte ich reakcie. Ak bude záujem, môžete ísť do toho. Ak záujem nebude, je to pravdepodobne znak, že by ste s daným nápadom iba strácali čas.
V praxi to znamená 3 kroky:
Potom si už len stačí spočítať, či sa vám vložené finančné prostriedky vrátili.
Veľa ľudí robí tú chybu, že najprv začne vymýšľať produkt, a potom sa ho snaží predať. Kde je problém?
Problém je v tom, že môžete vymyslieť niečo, o čo vôbec nie je záujem.
Dobrý marketing nikdy nemôže zachrániť nekvalitný produkt, ale kvalitný produkt, po ktorom je dopyt, sa dá predávať aj s priemerným marketingom. No nikdy nie naopak.
Aby ste zvýšili svoje šance na úspech, začnite naopak. Najprv nájdite skupinu ľudí, ktorí majú rovnaký problém, hľadajú naňho riešenie, iba ho ešte nenašli.
Vďaka internetu je to celkom jednoduché a rýchly prieskum si viete urobiť aj sami:
Dobrý podnikateľský nápad by tiež mal vždy vychádzať z aktuálnych potrieb ľudí a vecí, ktoré práve riešia. Nie je to nevyhnutne o skvelom inovatívnom produkte.
Google neuspel s Google glass. Bola to inovatívna novinka, ktorá sa, nanešťastie, nestretla so záujmom u ľudí. Na druhej strane, smartfón bol inovatívny produkt s obrovským záujmom. Prečo? Lebo dopyt po telefónoch s pripojením na internet už dávno bol.
Zabudnite teda v začiatkoch na pekné logo, platobné možnosti, chytľavý názov firmy alebo značky. Všetko je to, samozrejme, dôležité a nevyhnutné pre podnikanie na internete. Lenže tá najdôležitejšia vec, na ktorej základoch všetko stojí alebo sa rúca, je mať niečo, po čom je dopyt.
Ak hľadáte inšpiráciu pre svoj podnikateľský nápad, viete ju veľmi ľahko nájsť v zahraničí, najmä USA. Napríklad podľa príbehu dvoch kamarátov Johna Ferolita a Dona Vultaggia, ktorí sa chceli presadiť vo výrobe nealkoholických nápojov a začali vyrábať zelený čaj AriZona. Dnes je táto značka zelených čajov číslo jeden v Amerike a časť výroby distribuujú do celého sveta. Kto by nemal rád zelený čaj. Ak by ste našli alebo objavili nejaký chutný recept, mohli by ste preraziť aj na Slovensku. Stačí trochu googliť alebo prehľadať podnikateľské weby a ľahko niečo nájdete. Amerika žije takýmito príbehmi.
Odkiaľ ale zistiť, čo ľudí motivuje a o čo sa zaujímajú? Dá sa to niekoľkými spôsobmi. Prvé dva už poznáte z predchádzajúceho kroku. Keyword planner vám navyše dá aj predstavu o tom, koľko ľudí rieši daný problém na internete.
Aké sú ďalšie možnosti?
Existuje niekoľko evergreenových oblastí, ktoré budú aktuálne vždy:
Môžete tiež využiť nastupujúce trendy, od ktorých je možné očakávať dlhodobú trvanlivosť, napríklad:
Keď budete mať nejaký nápad, ešte nemáte vyhraté. Treba aj overiť, či vám v rozbiehaní online biznisu nebudú brániť nejaké prekážky.
Nič nie je v podnikaní horšie, ako robiť veci iba metódou pokus-omyl. Samozrejme, nič nefunguje na sto percent, niečo vyjde, niečo nie. To ale neznamená, že by ste nemali začať podnikať na internete bez premysleného plánu a nejakej základnej stratégie.
V začiatkoch by ste pred samotným spustením svojho online podnikania alebo založenia eshopu mali mať vytýčené ciele, ale aj vedieť, čo vám môže zabrániť v ich dosiahnutí.
Bariéry vstupu dobre rozpracoval priekopník v strategickom manažmente, Michael E. Porter. Podľa neho existujú tieto bariéry vstupu:
Podnikať online sa, samozrejme, nedá bez vlastnej web stránky. Našťastie, dnes nemusíte byť majstrom v programovaní, aby ste si vedeli vytvoriť vlastný web. Čo by ste sa kedysi nepohli bez programátora ani o krok, dnes na jeho vytvorenie potrebujete iba tri veci, z ktorých väčšinu viete urobiť aj sami. Len v niektorých málo prípadoch budete potrebovať pomoc programátora, no pri otestovaní nápadu to nie je nevyhnutné.
Potrebujete iba:
O tvorbe web stránky by sa dalo písať veľmi veľa, preto si radšej prečítajte návod Ako vytvoriť kvalitnú web stránku.
Keď si vytvoríte web stránku, ľudia tam automaticky nepôjdu v davoch. Ako by predsa mohli, keď o nej nikto nevie. Preto ju potrebujete čo najskôr spropagovať.
Máte na to dve možnosti: návštevnosť zdarma a platenú návštevnosť. Ak by ste chceli ísť prvou cestou, môžete, ale bude to trvať niekoľko mesiacov, kým na web dostatenete dostatok ľudí. Preto je lepšie od začiatku investovať do platenej reklamy Google Adwords alebo na Facebooku.
Na Facebooku vám bude stačiť od 100 do 200 eur, keďže sa viete dostať na cenu za klik do 20 centov. Cez Google Adwords je lepšie investovať o niečo viac, pretože ceny za klik sú spravidla vyššie v závislosti od konkurencie a koľko je ochotná zaplatiť za klik.
Možno si poviete, že je to trochu veľa, avšak v prípade neúspechu je lepšie stratiť nejakých 500 eur ako rok či dva svojho života a veľa úsilia, ktoré nikam neviedlo.
Keď chcete podnikať online, potrebujeme si prvom rade definovať, čo presne znamená pojem zarábať peniaze. Ak ste ako väčšina ľudí a s podnikaním nemáte skúsenosti, pravdepodobne ste doteraz zarábali ako zamestnanec v nejakej firme a vaše zarábanie spočívalo v pravidelnom príjme v podobe mesačného platu.
V podstate sa dá povedať, že ste boli platený nejakou sumou za hodinu vašej práce. Lenže vaša práca nie je jediná vec, ktorá sa dá vo svete internetu speňažiť. Možností zarábania na internete je oveľa viac ako len „predávať svoj čas“.
Sledovanie marketingových trendov je užitočné, ale je únavne sa riadiť len jedným alebo všetkými bude stratou vášho času. Navyše, trendy prichádzajú a odchádzajú a teda vaša snaha ho využiť môže priniesť iba krátkodobé výsledky. Trendy sa oplatí využívať najmä v tedy, ak sa očakáva nárast ich potenciálu alebo už dlhodobo rastú.
Influencer marketing je známym trendom, ktorý však momentálne prechádza veľkými zmenami. V minulosti veľké značky spolupracovali so známymi osobnosťami zo šoubiznisu a športovcami. Dnes mladí ľudia sledujú influencerov predovšetkým na sociálnej sieti Instagram a YouTuberov. Pri tomto type marketingu je potrebné začať myslieť na to, že ak si zvolíte nesprávnu osobu a nesprávny propagovaný druh obsahu, vaše kampane môžu skončiť fiaskom. Na ľudí sa z každej strany vynárajú videá s influencermi a začínajú byť voči tomu imúnni. Ľudia pritom niekedy radšej sledujú osobu z okolia, ktorá sa vie vžiť do ich kože, má tie isté problémy ako oni, a nie celebritu, ktorá za kampaň dostane peniaze a nijako sa jej osobnostne netýka.
Napríklad mamičky na materskej dovolenke radšej dajú na rady od inej mamičky, ktorá popri materskej dovolenke podniká alebo o tom bloguje, ako na rady od celebrity, ktorá zatiaľ žiadne deti nemá.
YouTube je druhým najobľúbenejším vyhľadávačom po vyhľadávači Google. Na Slovensku síce zažíva svoj ošiaľ, ale ako vyhľadávač ho zatiaľ firmy neberú do úvahy. Skôr to berú ako miesto, kde sa uverejňujú videá, čo môže byť dobrou správou pre váš a vaše podnikanie.
Sociálna sieť Instagram sa teší veľkej popularite, a aby jej tvorcovia prilákali ďalších užívateľov, prišli s najnovším rozšírením o Instagram TV. Pre niektorých používateľov tejto siete ide o prevratnú vec, keďže nie každý je nadšencom písaných textov, a dnes letia videá, najmä čo sa týka pozerania v mobiloch.
Máte svoj obľúbený marketingový trend. Výborne, ale myslite na to, že skôr ako by ste sa mali sústrediť len na jeden kanál, vyberte si ich viac. Nesústreďte sa len na sociálne siete, napríklad na Facebook, pridajte k tomu ešte SEO, či email marketing. A predovšetkým myslite na ich dlhodobý využiteľný potenciál. Niektorí vaši zákazníci môžu byť prítomní na Facebooku, iní zas môžu uprednostňovať Google, či iný kanál. V dnešnej dobe stavať ziskový biznis len na jednom kanály sa z dlhodobého hľadiska nedá.
Spoločnosť Google pridala pred pár rokmi do svojho prehliadača Chrome funkciu hlasového vyhľadávania. Vo svete je táto funkcia obľúbená a predpokladá sa, že čochvíľa jej obľúbenosť vzrastie aj na Slovensku. Ak uvažujete o tomto trende, je potrebné, aby ste jeho použitiu prispôsobili aj svoje SEO (optimalizáciu pre vyhľadávače).
Personalizácia obsahu vám prináša možnosť zamerať sa len na tú skupinu spotrebiteľov, ktorí by mali reálne záujem o váš produkt/službu. V prípade, ak svojou správou chcete osloviť široké publikum ľudí, riskujete, že mnoho z nich vaša správa nezasiahne, naopak, bude pre nich otravná.
Personalizáciou docielite oslovenie správneho človeka so správnou správou a tiež v správnom čase. V prípade malých firiem neodporúčame podliehať tomuto trendu, keďže ide o nákladné a v ich prípade zbytočné riešenie. Taktiež je dôležité zamyslieť sa nad tým, či máte čo automatizovať. Ak máte niekoľko sto klientov, nebude tento trend pre vás výhodným, pokiaľ však máte × tisíc zákazníkov, oplatí sa vám o automatizácií popremýšľať.
Marketingová automatizácia a behaviorálne cielenie
Ak premýšľate o personalizovanom obsahu, je dobré zamyslieť sa aj nad automatizovanou komunikáciou reflektujúcou správanie návštevníkov na vašej stránke. Pri automatizácií viete prostredníctvom šikovných nástrojov posielať správy svojim klientom, nemusíte sa preto spoliehať na manuálne riešenie. Obsah automatizovaných odpovedi a mailov si viete nastaviť podľa toho, akej cieľovej skupine má byť odoslaný.
Prišla vám už niekedy poštou nejaká ponuka napríklad z banky? Alebo ste videli ponuky v televízii z teleshopingu? Možno sa zdá, že tieto „až príliš predajné“ reklamy už nemajú šancu v dnešnej dobe.
Pravda je však taká, že práve táto forma propagácie spoločnostiam dosť zarába. Ako to? Presne vedia, čo im funguje a čo im nefunguje. Všetko merajú a vedia, ktorá prezentácia ponuky im prinesie najviac objednávok alebo telefonátov. Za dlhé desaťročia testovania a meraní prišiel priekopník direct marketingu, Ed Mayer, so vzorcom 40–40–20, ktorý vás možno prekvapí.
Zistil, že úspech predaja závisí na 40% s tým, koho oslovujete, na 40% s ponukou a okolo 20% tvorí samotná kreatíva (dizajn, text…). Samozrejme, nemôžeme to brať doslova, ale vzorec dáva pekný pohľad na to, čo funguje pri predaji.
Ak by ste aj mali najlepší text a ponuku na svete, ale adresovali by ste ju nesprávnym ľuďom, tak môžete výrazne pohorieť. Ale ak by ste mali dobrú ponuku a adresovali ju publiku, ktoré má túžbu kúpiť, aj s menej dobrým textom by ste dobre predávali.
Zdieľajte článok
Prečo mať veci na rôznych miestach, keď ich môžete mať na jedinom?