Zvoliť si názov domény (www adresu) je jedno z najdôležitejších rozhodnutí, ktoré vás pri tvorbe webu čaká. Možno ešte ťažšie, než vybrať meno pre vlastné deti. Jankov, Maťkov a Peťkov behajú po Slovensku tisíce, no vaša doména bude skutočný unikát. Čo vlastne riskujete, ak si vyberiete nesprávne?
Zle zvolené meno môže vášmu dieťaťu trochu znepríjemniť život (alebo aspoň pubertu), ale čo už, nakoniec to bude jeho problém. Zle zvolený názov domény však môže vašu firmu zničiť už v zárodku.
Výsledok je rovnaký: zlá doména = minimálna návštevnosť = nízke tržby
Najskôr sa oplatí zodpovedať si otázku: dajú sa niekde nájsť voľné domény, z ktorých by ste si mohli jednoducho vybrať (alebo sa nimi aspoň inšpirovať)? Bohužiaľ, žiadny takýto zoznam neexistuje. Bol by totiž nekonečne dlhý.
Doména druhej úrovne (tak sa oficiálne označuje časť adresy medzi www. a .sk) totiž môže mať až 63 znakov.
Je teda len na vás, čo vymyslíte. A vymyslieť môžete takmer čokoľvek.
Znamená to však, že musíte okamžite zaregistrovať niečo také originálne ako www.šťavňaťučkéčučoriedkyodpánazberateľajánamrkvičkuzpotône.sk? (A to sme len pri 55 znakoch.) Určite nie.
Dobrý názov domény, ktorý vám prinesie úspech na internete, musí byť jednoduchý a zapamätateľný, ideálne všeobecný, ľahko vysloviteľný a predovšetkým ľahko napísateľný.
Väčšina podobných článkov na túto tému sa predháňa v tom, koľko pravidiel pre výber domény sa dá vymyslieť. V skutočnosti sú len 2. Ostatné závisia od toho, aké máte s vašou doménou (a teda aj podnikaním) plány do budúcnosti.
Musí to byť niečo, čo si zákazník okamžite zapamätá a rýchlo zapíše. Preto by doména mala mať maximálne 15 znakov.
Čím viac ich použijete, tým je pravdepodobnejšie, že v rýchlosti urobíte preklep. To využívajú tzv. typo-squatteri, ktorí registrujú takéto domény s preklepom na ktorých potom ponúkajú pornografiu, viagru alebo ich využívajú na vylákanie prihlasovacích údajov do online bankovníctva.
Radšej neskúšajte zadávať do vyhľadávača youtabe.com alebo facebok.com. Ak napriek tomu neodoláte, uistite sa, že máte aktualizovaný antivírusový program.
Registrácia domény vám zaberie 2 minúty. Najťažšie je vymyslieť správny názov…
Pokiaľ je to možné, vyhýbajte sa zdvojeným písmenám a spojkám, ktoré sa píšu inak, ako sa vyslovujú. A zabudnite na pomlčky, dvojbodky, otázniky a špeciálne znaky.
Pri výbere domény máte 2 možnosti. Teda vlastne 3:
Doména s kľúčovým slovom kedysi zvyšovala šancu, že vašu stránku vo vyhľadávaní zobrazia Google algoritmy. To však už neplatí.
Z hľadiska takzvaného SEO (optimalizácie pre vyhľadávače) vám doména neprinesie body navyše. Kľúčové slovo však môže byť naďalej dôležitým signálom ľuďom, že na vašej webstránke nájdu to, čo potrebujú, najmä ak je vaša firma na internete prakticky neznáma.
Ak bude vaša doména obsahovať kľúčové slovo, môže sa stať, že vám na nej po čase bude tesno. Kto dnes vie, že Alza bola kedysi len pražským obchodom s elektronikou?
Vďaka tomu, že od začiatku vsadili na značku a vybrali si generický názov domény, mohli rozšíriť svoj sortiment výrobkov a expandovať na ďalšie trhy bez toho, aby museli čokoľvek meniť.
Predstavte si, že hľadáte e‑shop s parfumami v Košiciach a na prvom mieste sa objaví reklama na www.elektroalzabratislava.sk. Pravdepodobne ju budete ignorovať.
Zmeniť názov domény znamená kúpiť novú (a návštevníkov z tej pôvodnej presmerovať). Vaša vysnívaná doména však už nemusí byť voľná…
Ak chcete budovať svoju značku, myslite na názov domény už pri zakladaní firmy. Jej názov by mal byť dobre použiteľný pre potreby vašej webstránky.
Doteraz bola reč len o jednej časti domény – strednej časti. Vo svojich rukách však máte aj jej koncovku.
Často je to názov krajiny: .sk, .cz, .de, .uk alebo univerzálnejšie .eu či .com. Možností je však v skutočnosti oveľa viac.
Pri svojom podnikaní môžete siahnuť aj po špecializovaných koncovkách, ako sú .club, .consulting, .photography, .fashion, .expert, .beer či .baby.
Berte však do úvahy, že koncovka má priamy dopad na cenu. Medzi najlacnejšie domény patria naše domény .sk a .eu, ktoré vás budú stáť len niekoľko € ročne. Za originálnu koncovku môžete zaplatiť aj niekoľko desiatok €.
Tu zistíte, koľko stojí doména s danou koncovkou. Pozor: pre doménové koncovky môžu platiť rôzne pravidla v spojitosti s prenájmom a názvom domény.
Pozor na konkurenciu. Špekulácie s doménami nie sú ničím výnimočným. Obchodníci skupujú voľné domény s rôznymi koncovkami, a potom ich ďalej predávajú firmám za veľké peniaze.
V čase, keď vaša firma začne rásť, môže byť na registráciu domén .sk, .eu alebo .de už neskoro.
Možno uvažujete o registrácii univerzálnej prípony (.com či .eu) a prepínaní medzi jazykmi na stránke. Dávajte si však pozor, aby ste zbytočne neohrozili svoj slovenský trh. Slováci pri vyhľadávaní prirodzene uprednostňujú slovenské domény.
Ak si teraz zaregistrujete voľné domény na predaj, vyhnete sa aj možnosti, že niekto iný bude ponúkať iné služby pod vaším menom. To platí aj pre rôzne podobné varianty vašej domény (napr. verzia s pomlčkou: www.web-globe.sk). Z nich potom môžete ľahko presmerovať návštevnosť na svoj web.
Už-už ste sa rozhodli pre perfektný názov z desiatok nápadov, chcete si ho zaregistrovať, ale bohužiaľ, doména už existuje…
Pravdepodobnosť, že vaša vysnívaná doména bude k dispozícii, je pomerne malá. Najmä ak pracujete v populárnom odvetví.
Dostupnosť doménového mena si jednoducho overíte v našom vyhľadávači.
Čo v takom prípade robiť?
V druhom prípade však počítajte s tým, že vás doména bude stáť o niečo viac (v lepšom prípade niekoľko desiatok, v horšom niekoľko stoviek či dokonca tisícok eur).
Ako zistiť, komu patrí doména se dočítate v tomto článku.
Ešte rada na záver: Domény aj webhosting si zaobstarajte u toho istého poskytovateľa. Ušetríte peniaze (napríklad Webglobe má pravidelné akcie na zľavnenú doménu k hostingu) a keď na to príde, nebudete musieť riešiť prevod domény.
Chcete mať email na vlastnej doméne? K webhostingu od Webglobe ho máte zadarmo.
Zdieľajte článok
Prečo mať veci na rôznych miestach, keď ich môžete mať na jedinom?