Čo je sales funnel

Sales funnel, po slovensky predajný lievik, je model, ktorý opisuje cestu potenciálneho zákazníka od prvého kontaktu s vašou značkou až po samotný nákup. Tento lievik pomáha pochopiť a optimalizovať jednotlivé fázy rozhodovacieho procesu, ktorým ľudia prechádzajú, než sa stanú zákazníkmi. 

Názov „lievik“ vychádza z toho, že na začiatku procesu je veľké množstvo ľudí (napríklad návštevníci webu), ale len časť z nich skutočne prejde celú cestou až k nákupu. Cieľom sales funnelu je túto cestu čo najviac zefektívniť – osloviť správnych ľudí, budovať dôveru a motivovať ich do akcie. 

Typické fázy sales funnelu

Fáze  Popis 
1. Awareness (povedomie)  Používateľ sa prvý raz dozvie o značke, produkte alebo službe. 
2. Interest (záujem)  Zákazník aktívne zvažuje, či ho ponuka zaujíma. Prezerá si web, číta si články. 
3. Consideration (rozhodovanie)  Zákazník porovnáva riešenia, zvažuje prínosy a hodnotu. Možno sa prihlási na odber newsletteru. 
4. Intent (zámer)  Už vie, že má o ponuku záujem. Sleduje ceny, recenzie, vyberá si variantu. 
5. Purchase (nákup)  Uskutočňuje nákup alebo objednávku služby. 
6. Loyalty (vernosť)  Po nákupe môže nasledovať ďalšia fáza – opakovaný nákup, odporúčanie, lojalita. 

Sales funnel sa používa predovšetkým v marketingu a predaji – pomáha nastaviť obsah, kampane a nástroje tak, aby zodpovedali aktuálnej fáze, v ktorej sa potenciálny zákazník nachádza.  

Zatiaľ, čo v hornej časti lievika (napr. fáza Awareness) má zmysel oslovovať širšie publikum pomocou reklám alebo blogových článkov, v prostrednej časti (Consideration, Intent) už je efektívne pracovať s e-mail marketingom, prípadovými štúdiami alebo retargetingom. 

Dobre navrhnutý sales funnel je kľúčový pre efektívnu digitálnu stratégiu – umožňuje personalizovať komunikáciu, merať výkon kampaní a zvyšovať konverzný pomer. 

Posledná aktualizácia: