Tvorba webstránok. Ešte pred 10 rokmi by ste na to pravdepodobne potrebovali programátora alebo celú IT spoločnosť a stálo by vás to tisícky eur. Dnes si to môžete urobiť sami za oveľa menej peňazí. V tomto článku nájdete celú teóriu tvorby webstránok, od počiatočného plánovania až po to, ako napísať dobrý obsah.
K vašej vysnívanej webstránke vedú len 3 kroky a my vás nimi budeme sprevádzať.
Po prečítaní tohto článku budete vedieť:
Praktickým návodom na vytváranie webstránok, teda ako si ich prakticky „vyklikať“ vo web editore, sa budeme venovať neskôr.
Poďme na to!
Predtým, ako sa pustíte do tvorby webstránky, si všetko starostlivo naplánujte. Najskôr sa rozhodnite, aký druh webu chcete vytvoriť.
Webstránky môžu mať mnoho podôb. Toto sú najbežnejšie typy:
Ak sa chystáte vstúpiť do online sveta, musíte si najprv definovať svoj cieľ. Nestačí si len povedať „chcem mať vlastnú webstránku“ alebo „chcem predávať online“. Skôr si položte otázku: „V čom a ako mi webstránka pomôže?“
Možno chcete zvýšiť povedomie o značke. No úplne najlepšou odpoveďou na túto otázku je napríklad zvýšenie predaja, objednávok alebo mesačnej návštevnosti v kamennom obchode.
Pretože mať merateľné ciele vám pomôže lepšie pochopiť, ako veľmi vám webstránka pomáha.
Plán:
Na internete denne surfujú miliardy ľudí. Vás však samozrejme zaujíma len malá skupina, ktorá má potenciál stať sa vašimi návštevníkmi a zákazníkmi.
Práve pre nich vytvárate web, a práve ich pozornosť musíte upútať.
Má byť váš web zábavný alebo seriózny? Má osloviť amatérov alebo profesionálov?
Ak poznáte svoje publikum a prispôsobíte mu svoju komunikáciu, máte 100-krát väčšiu šancu podnietiť ho k akcii – a akciou môže byť nákup, registrácia, zdieľanie alebo čokoľvek iné.
A potom môžete ísť do hĺbky. Zamyslite sa nad tým:
Profil ideálneho zákazníka vám pomôže pri marketingu vo všeobecnosti. Na jeho základe môžete vytvoriť špeciálne ponuky produktov.
Čím užšia je cieľová skupina, tým lepšie výsledky dosiahnete. Nesnažte sa vytvoriť webstránku pre každého či web, ktorý „nikoho neurazí“. Výsledkom bude rozháraná, nezaujímavá stránka bez myšlienky.
Výber domény neberte na ľahkú váhu. Vaša doména totiž bude reprezentovať vašu značku.
Na Slovensku je podľa správcu našej národnej domény SK-NIC registovaných vyše 460 000 domén. (Svetovo sme na neuveriteľných 2 miliardách).
Nájsť voľnú doménu preto môže predstavovať väčšiu komplikáciu, než sa na prvý pohľad zdá.
Registrujte si svoju doménu čo najskôr, pokojne aj dávno predtým, než sa pustíte do samotnej tvorby webu.
Tu je návod, ako kúpiť doménu.
Múdri podnikatelia si ju kúpia hneď v ten deň, ako začnú podnikať, aby im ju už nikto nemohol vziať. Vzhľadom na to, že napríklad .SK doména vás vyjde len ná zopár eur ročne, sa im táto investícia oplatí.
Neobmedzujte sa ale len na .SK. Na výber máte z cca 380 doménových koncoviek. Je možné, že vášmu biznisu by viac sadla doména .STORE, .SOFTWARE, .INTERNATIONAL alebo .CAFE.
Nech už si zvolíte akúkoľvek koncovku, vaše doménové meno by malo plniť tieto 3 úlohy:
Podrobnejšie sa tejto téme venujeme v článku Ako vybrat názov domény.
Keď už máte vybratú doménu, je čas začať tvoriť, však? Nie tak celkom. Skôr ako začnete vytvárať svoj web, pozrite si najprv stránky svojich konkurentov a nazbierajte čo najviac inšpirácie.
Všímajte si:
Vytvorte si dokument, skopírujte doň zaujímavé prvky, píšte si poznámky.
A pamätajte si: dobrí umelci kopírujú, tí najlepší kradnú.
Trendy v dizajne webstránok sa každých pár rokov rapídne menia. Zadajte do Google vyhľadávanie požiadavok tipu „the best website designs 2023“ a vyskočí na vás množstvo stránok, ktoré túto úlohu už vybavili za vás.
Poďme si zopakovať úlohy pre 1. krok k vlastnému webu:
Čas potrebný na plánovanie webu: 3–5 hodín.
Skôr ako sa dostaneme k samotnej tvorbe webstránky, musíme jej zariadiť domov. Tomu sa hovorí webhosting.
Len v skratke: webhosting (alebo len hosting) znamená prenájom miesta na serveri. Váš web je totiž len zbierkou údajov, ktoré je potrebné niekde uložiť.
Kompletnú definíciu nájdete v našom článku Čo je webhosting (a ako si vybrať ten nejlepší).
Kvalitný webhosting je základom úspešného webu. Svojho poskytovateľa webhostingu si preto vyberajte podľa:
Najlepšie je zaobstarať si webhosting a doménu u toho istého poskytovateľa. Je to o dosť jednoduchšie na administratívu a nemusíte riešiť nastavenia takých zložitých vecí, ako sú DNS záznamy a pod.
Každý poskytovateľ webhostingu zvyčajne ponúka niekoľko webhostingových balíčkov. Pri výbere konkrétneho webhostingu:
Teraz sa konečne dostávame k tomu, prečo ste sa pustili do čítania tohto článku: ukážeme vám, ako vytvoriť webstránku (alebo ako s tvorbou webu vôbec začať).
Existuje viacero spôsobov, ako začať, ale pre účely tohto článku si ukážeme len 2 najobľúbenejšie:
Ak sa považujete za netechnický typ a nechcete investovať príliš veľa času a prostriedkov do tvorby webu, potom je toto riešenie pre vás ideálne.
Svoj web si môžete doslova poskladať z blokov ako stavebnicu.
Využite napríklad náš Webglobe WebEditor.
Web editor je vhodný pre podnikateľov a firmy, ktoré chcú byť čo najrýchlejšie online a potrebujú jednoduchú, reprezentatívnu webstránku.
Redakčný systém WordPress si už vyžaduje väčšiu technickú zdatnosť, hoci vedieť programovať v ňom, aspoň na začiatku, nepotrebujete.
Väčšinu vecí zvládnete vďaka pluginom – rozširujúcich modulov (napríklad na tvorbu e‑shopu slúži plugin Woocommerce).
Samotný WordPress je zadarmo. Za mnohé pluginy a šablóny však musíte zaplatiť.
WordPressu sme sa viac venovali v článku Čo je WordPress, CMS (a ako si ho nainštalovať na 1 klik).
Tu len spomenieme, že WordPress dnes používá 43 % všetkých webov na internete. Existuje k nemu nekonečné množstvo videonávodov a online kurzov.
Niekedy je dobré začať hneď s nástrojom, ktorý umožní vášmu webu rásť. Každý programátor a UX dizajnér dokáže pracovať so systémom WordPress, takže keď sa rozhodnete posunúť svoj web na ďalší level, nebude to taký problém.
Aby sme dosiahli maximálnu rýchlosť pre váš budúci web, rozhodli sme sa všetky naše webhostingové balíčky naplno optimalizovať pre WordPress. Ten si na ne zvládnete nainštalovať na 1 klik.
WordPress je dokonalé riešenie, ak chcete mať väčšiu slobodu pri dizajne a nastavovaní svojich stránok a ak máte čas a chuť učiť sa používať nové nástroje. Oceníte možnosť rozšíriť ho o tisíce doplnkov pre online predaj, marketing, analytiku, bezpečnosť atď.
Na dátovú analýzu môžete použiť nástroje, ako sú napr. Google Analytics alebo Hotjar, ktoré vám ukážu, ako sa návštevníci na vašom webe správajú. Ich nastavenie je však už trochu náročnějšia úloha. Niektoré však nájdete aj ako pluginy pre WordPress, pri ktorých je inštalácia o dosť jednoduchšia.
Na prvotný návrh štýlu svojich webstránok môžete využiť bezplatnú verziu programu Canva, čo je v podstate veľmi jednoduchý Photoshop pre negrafikov.
Ak sa vydáte cestou DIY („urob si sám“), okrem vášho drahocenného času vás bude tvorba webstránky stáť len toľko, koľko zaplatíte za:
V prípade, že si na tvorbu webu zvolíte WordPress a doménu a webhosting si zabezpečíte vo Webglobe, môžete mať web už od cca 35 eur ročne.
Pokiaľ sa rozhodnete vyskúšať náš WebEditor, bude vaším jediným počiatočným nákladom registácia domény.
Nákladom na tvorbu webu se bližšie venujeme v článku o Tvorbe webu: koľko vlastne stojí webstránka?
V ďalšom článku vám ponúkame aj návod na to, ako si vytvoriť bezplatný web (upozorňujeme, že weby zadarmo sú vhodné tak akurát pre hobby blogy).
Tvorba webstránky samozrejme znamená aj tvorbu jej obsahu.
Či už chcete, aby sa návštevníci prihlásili na odber noviniek, nakúpili alebo urobili čokoľvek medzi tým, kľúčom k úspechu je vždy kvalitný text, ktorý ich k tomu podnieti.
Dobre zvolené slová a obrázky dokážu naozaj veľa.
O úspechu vášho biznisu nerozhoduje ani tak cena vašich produktov alebo úžasný, profesionálny web.
Dôležitejšie ako racionálne argumenty alebo vzhľad je to, ako veľmi sa s vami (a vaším produktom) dokážu zákazníci stotožniť. Inými slovami, či ste im sympatickí a či je im blízka vaša „filozofia“.
Nezáleží až tak na tom, ako dobre viete písať. Dôležitý je váš príbeh. Nebojte sa odhaliť niečo zo svojej minulosti, zo svojho súkromného života, z tajomstiev svojho produktu, aby bolo jasné, že za vaším webom stojí človek z mäsa a kostí.
Sami najlepšie poznáte seba, svoju firmu, svoj príbeh a hlavne svoj produkt. Nemusíte byť Shakespeare, aby ste napísali úžasný text.
Oveľa dôležitejšia ako spisovateľský kumšt je úprimnosť – tú zákazníci veľmi dobre vycítia. Vaša tvár, meno a značka inšpirujú viac ako dokonalá slovenčina.
Tvorba obsahu nemusí byť taká drina. Tu je niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu vykročiť správnou nohou:
Doprajte si pomoc od umelej inteligencie. AI nástroj Chat GPT dokáže písať čoraz lepšie texty. Stačí ho nakopnúť dobrým zadaním. Na YouTube nájdete množstvo návodov, ako sa s Chat GPT baviť, aby vám dal čo najlepšiu odpoveď.
Na písanie textov si kedykoľvek môžete prizvať copywritera. Dobrý copywriter si však bude účtovať minimálne 20 € za hodinu (alebo 50 € za normostranu textu).
A nezabudnite: nikto nepozná váš produkt tak dobre ako vy. Vysvetľovanie copywriterovi, čo a ako predávate, môže nakoniec priniesť viac problémov ako úžitku.
Je smutnou pravdou, že ľudia texty na weboch nečítajú. Obsah skôr skenujú. Ich oči sa pohybujú a zastavujú sa len na výrazných vizuálnych prvkoch.
V priebehu 5–10 sekúnd sa rozhodnú, či váš web stojí za bližšiu pozornosť.
Preto sú okrem dobre formulovaných titulkov a výrazných tlačidiel dôležité predovšetkým obrázky.
Ak chcete na svojom webe udržať čo najviac návštevníkov, dodržiavajte tieto pravidlá:
Fotografie smejúcich sa ľudí pomáhajú návštevníkom identifikovať sa s vašou značkou a vytvárajú tzv. social proof – dôkaz, že vaše produkty sú obľúbené.
AIDA je skratka 4 slov opisujúcich celú cestu vášho zákazníka:
Túto cestu by ste mali nasledovať aj vo svojom marketingu, čiže by ste na ňu mali myslieť vždy, keď tvoríte akýkoľvek obsah. Pretože váš obsah je to, čo na internete predáva za vás – čo zákazníka na tejto ceste vedie.
Aplikujte model AIDA na svoju celkovú stratégiu – snažte sa osloviť zákazníkov vo všetkých fázach. Každému z nich totiž musíte pripraviť trochu inú reklamu.
Pozrite sa, ako s AIDA pracuje Netflix.
Myslite naň aj vtedy, keď pripravujete napríklad štruktúru svojej domovskej stránky:
Zdieľajte článok
Prečo mať veci na rôznych miestach, keď ich môžete mať na jedinom?